vrijdag 25 november 2011

Gepaaid met een fabel

Conditie opbouwen dat is een fabel. Ik dacht altijd dat conditie iets was zoals sparen. Als je trouw geld op je spaarrekening stort, dan groeit die aan. Stort je een tijdje niet, dan behoud je nog altijd het bedrag dat je tot dan toe spaarde. Niet zo dus met conditie!
Meer dan tien maanden ging ik trouw tweemaal in de week lopen.
En toen kwamen er de verbouwingen, avonden vol overuren, avonden waar het echt te koud was om nog een teen buiten te steken, avonden waar het te donker was om zonder een spoortje van fluo door de straten te gaan hollen, avonden waar ik te moe was om de trap op te lopen en in de zetel in slaap viel. En voor ik het wist verstreken zomaar zes weken. Maar geen nood. Ik had tien maand trouw tweemaal per week gelopen, ik had een basis om op terug te vallen.
Dus toen het deze week op alle vlakken meezat (de fluo-accessoires waren in mijn bezit, het was niet te koud, mijn loopmaatje had tijd, ik had mezelf geen kans gegeven om in de zetel in slaap te vallen) stonden we lichtgevend en al klaar om onze toer te lopen.
En wat bleek? Conditie blijft helemaal niet op je wachten tot je weer tijd hebt om eraan te werken. Kijk je er enkele weken niet naar om, dan pakt die conditie zijn boeltje bij elkaar en verlaat ie het pand.
De toer werd dus ingekort. En zo droop ik - goed zichtbaar in het donker - met een tong tot op mijn knieën en weer een illusie armer naar mijn zetel, om daar prompt in slaap te vallen.

4 opmerkingen:

Mevrouw Meisje zei

Maar het bracht je wel inspiratie voor een heel leuk stukje !! :-)

ilse zei

Erg, hè! Zoals meneer den docteur me zei: 3 x per week lopen = conditie winnen, 2 x per week = conditie behouden, 1 x per week = conditie in den dieperik. Doorzetten en volhouden zeker, maar toch naar je lijf luisteren.

Annelyse zei

conditie blijft wel, 't is geen fabeltje. Maar den enen dag is den andere niet, en het is moeilijk om te voorspellen wanneer je een goede dag hebt, en wanneer niet.
Ge hebt gewoon een off-day gehad. Kop niet laten hangen en binnen enkele dagen terug schoenen aan en opnieuw ervoor gaan

kaat zei

Ik vrees dat ik Annelyse moet tegenspreken en Ilse gelijk geven, maar ik heb toch een troost of iets 'in het midden' als je een tijd niet gesport het begint je met minder conditie dan voorheen maar je bouwt ze omwille van je 'vorige' conditie wel veel sneller op.
Iemand die 3 maand geleden een marathon liep en sedertdien niet gelopen heeft zal zeer moeizaam en misschien helemaal geen marathon opnieuw kunnen lopen. Die moet ook weer opbouwen. Maar hoe beter de conditie ervoor (en hoe langer die persoon ervoor sportte) hoe sneller hij weer klaar zal zijn om er opnieuw een te lopen. 't hoeft trouwens geen marathon te zijn ;-)
Veel succes, en het is dus echt nooit geheel verloren wat je deed, volhouden en genieten !